Thursday 1 August 2013

BERBUKA PUASA DI MASJID


Berbuka puasa di masjid merupakan suatu pengalaman baru yang takkan dapat dilupakan malah akan diulangi untuk tahun-tahun berikutnya. Aku biasa berbuka puasa di surau kampung dan juga di surau di tempat aku duduk di mana jua. Namun tahun ini merupakan suatu pengalaman baru apabila hari ini aku dapat berbuka puasa di masjid pula. 
Berbuka puasa di masjid tiada bezanya berbuka puasa di surau cuma suasananya lebih meriah memandangkan jumlah yang hadir untuk berbuka puasa sangat ramai. Ada dikalangan mereka yang membawa juadah untuk dikongsi bersama semasa berbuka puasa. Berbuka puasa secara berjemaah ramai-ramai seperti ini umpamanya dapat mengumpulkan kekuatan dari segi perkongsian, jalainan perhubungan juga dalam aspek sosial-ekonomi. 
Aku yang pertama kali berbuka puasa di masjid terasa tidak kekok dengan adanya suasana yang ramah tamah seumpama ini malah merasakan seperti mendapat satu keluarga yang besar. Suasana yang sebegini juga mengajar aku lebih tenang dan teratur dalam aturan berbuka. 
Semoga agenda atau aktiviti ini akan dapat berterusan terhadap diriku dari tahun ke tahun, Insya Allah. Mungkin tahun ni sekali sahaja, namun kesannya cukup besar dalam diriku dan mungkin tahun depan dapat beberapa hari pula berbuka puasa di masjid. Amin. 

.
Angah Arie
Seremban  010713

No comments:

Post a Comment